Nuärjagmormor

Alla inlägg under mars 2008

Av Inger - 21 mars 2008 23:16

Har just haft ett litet utbrott ... hållit på i två timmar och laddat in kort från kameran för att beställa ... när jag är klar så kommer det upp på skärmen ... tyvärr så är det något fel ... försök igen ... tittat på alla kort och bestämt hur många av varje jag skulle ha ... nu får det bli en annan dag ... var dessutom irriterad efter att ha tittat på hockeymatchen som slutade som jag befarade ... godnatt Leksand ... ingen kan ju göra mål och då vinner man inga matcher ... tur att Mora ser ut att gå bra ... bara nu inte Leksand spelar bort Mora ...

På eftermiddagen tog vi en promenad med Oscar eftersom han inte sovit på hela dagen mer än några små stunder ... blåste ganska kallt men det var skönt att få luft ... han fortsatte att sova sen vi kommit tillbaka så det blev nästan 4 timmars sömn tillslut ... det behövde han verkligen ...


Nu ska jag fortsätta läsa min deckare som är riktigt bra, Presidentens val av Anne Holt ... handlar om att USA:s kvinnliga president försvinner under ett besök i Norge...


                  Glad Påsk

Av Inger - 21 mars 2008 11:26

Det blir en snabbis ... har inte skrivit nåt på flera dar ... har helt enkelt inte hunnit ... igår uppvaktade vi min väninna ... fick en supergod smörgåstårta och vin ... hon fick choklad, lite ost och presentkort på ett dagsverk (valfritt) från min man och mig ... uppskattades verkligen, hon hade ett projekt åt "snickaren" som hon tänkt ut innan ... få se vad hon hittar på åt mig, inte snickring hoppas jag ... tog en nattpromenad hem och vi var såååå... efterlängtade när vi svängde in på gården ... en mörkgrå skönhet hade väntat ca 5 timmar på att  vi skulle komma hem och släppa in henne ... det är nyttigt med friskluft åt katter ibland ...

Idag är det gräsligt väder ute ... snöstorm ... tur att jag kan vara inne ... har lite mat på gång för mina älskade ungar ... så det blir lite blandade kompott ... sill och ägg, räkor, chicken satay och ris, jordnötssås mmm ... finns nåt för alla smaker ... Sagis har luktat sig till räkorna så hon har fått  några ... min svärson ska få titta på datorn när han kommer ... den är jätteseg och svår att logga in på emellanåt ... blir jättearg när det krånglar ... ska nog bränna av korten från kalaset också och så har jag massor på Oscar som jag vill framkalla och förstora ...


Eftermiddagen blir vikt åt tv-tittande, kvalhockey ... Leksand - Brynäs ...

har en otäck känsla av det inte går bra ... hoppas jag har fel ... måste göra en vända och hända mitt bröd också ... har en liten present med mig dit ... hört en fågel sjunga att det varit bröllop i bagarstugan förra helgen ... alla sätt är bra utom de tråkiga ...


Hörs mer i kväll tror jag ...

Av Inger - 18 mars 2008 18:43

Våren har verkligen backat ... -10 grader i morse och sen har det snöat lite grann idag också ... fastän jag vet att det kan komma bakslag så blir jag så besviken på vädret ... ser ut att bli en kall och mulen helg ... ser verkligen fram emot att vara ledig i fyra dagar och då vore det skönt med lite uteväder ... men det är tur att ingen kan styra över det, varken fattig eller rik ... får väl ha en myshelg inne då med god mat och trevligt umgänge ... min ena dotter flyger till Florens på påskafton för 6 dagars vistelse med sol, värme och fotbollsträning ... det vore ljuvligt att få byta med henne ... även för fotbollens skull ... vi andra får väl njuta av ledigheten här hemma ... ska uppvakta en väninna på hennes stora dag som hon inte vill höra talas om ... gå på fisketävling om isen tillåter ... besöka lite nära och kära ... handla lite stenugnsbakat bröd på långfredagen ... ringa till min Stockholmsväninna ... så nog ska jag få de har dagarna att gå ...

Nu ska jag nog ta tag i lite städning här hemma, innan jag ska kolla på bygglov ... de var i Dalarna det här programmet också ... får nog sappa mellan kanalerna för det där campingprogrammet på 4+ är också kul att se ... vackra sommarbilder att njuta av ... och att längta till ...


                   God kväll, vi hörs ...


Av Inger - 17 mars 2008 21:10

En lång dag till ända ... började med att gå upp 5.20 ... jättetrött för jag tittade på Wallander till kl elva igår kväll ... resten av familjen somnade i den totalt onödiga pausen men jag höll ut ... fick en liten chock när jag släppte ut katten och hon med ... det var alldeles vitt ute igen ... usch och fy vad jag har ledsnat av det här vädret med snö som faller var och varannan dag ... hem en snabbis efter jobbet innan jag åkte till tandläkaren ... jättemycket folk i väntrummet när jag kom ... blev rädd att jag tagit fel på dag eller blivit dubbelbokad eller nåt sånt ... men jag fick komma in när jag skulle ... inga hål den här gången heller ... nu är det ett år till nästa gång, åh vad det är en härlig känsla ... men blev i allafall 525 kr fattigare ... hem och handla lite mat ... innan det var dags för föreläsningen om Genustänket ... tänkvärda exempel och funderingar Kajsa Wahlström kom med ... en hel del ska jag försöka tänka på att inte göra och en del ska jag göra ... men jag fick också bevis för att jag gör rätt i en del saker och det var ju positivt ...

I går kväll tittade jag på en dokumentär från Irak ... arbete för att få kvinnorna mer jämställda skildrades ... väldigt tänktvärt när man tycker att det skulle vara självklart för kvinnorna att vilja bli mer jämställda med sina män ... men den jämställdheten är hur vi tolkar det, hur vi uppfattar det genom våra filter ... väldigt många kvinnor har en helt annan uppfattning än vi och tycker att de har det bra som de har det ... men genom att islam har fått en mer framträdande roll i deras samhälle så uppfattar vi det som om jämställdheten har backat ... men många var ju också väldigt upprörda över att behöva bära slöja ... programmet följde också en kvinna från Irak som bott i  Sverige länge och som hela tiden velat åka tillbaka och bilda ett politiskt parti ... det gjorde hon också men upptäckte hur svårt det var att ta sig fram som kvinna ... att människor borde få leva som de vill men få får den möjligheten ... det är väl här som vi kan plocka in jämställhetstänket även i Sverige ... och börja från första början med våra små ... typ Oscar ...


Nog med funderingar för i kväll nu är det dags att koja ...

Av Inger - 16 mars 2008 19:16

Fick sova ut i dag och det var skönt ... åt frukost och gick och la mig igen med en deckare som sällskap... Flickan under gatan av Roslund & Hellström ... ganska bra, handlar om livet i tunnlarna under Stockholm ... mina karlar åkte och fixade med lastbilen och jag passade på att byta gardin och städa inne hos A ... blev jättefräscht med lite vårkänsla ... smårandigt, vårgrönt gardintyg som blev en enkel hissgardin ...

Hittade ett recept på en Gulaschgryta i A o M ... den blev jättegod ... passade på att göra köttfärslimpa samtidigt så att det finns mat till imorgon ...

Ska jobba tidigt i morgonbitte och sen har jag ett tandläkarbesök på em ... det ser jag inte framemot men det är ljuvligt när man går där ifrån ... ska åka på föreläsning på kvällen ... handlar om Genuspedagogik ... skönt att det är i grannsamhället så det är ingen lång hemresa ...

Vi har sågat lite ved hos Oscar idag ... skönt att vara ute en stund ... men vädret såg skönare ut inne än det var när jag kom ut ... tog en joggingrunda innan jag satte mig vid datorn ... som var jätteseg och krånglig ikväll ... det var nära att den åkte ut genom fönstret ... fick starta om flera gånger och supporten undersökte vad det var för fel ... men efter en halvtimme kom jag äntligen in ...

 Till kvällen blir det att titta på Wallander och jag såg nu att det går ett program på tvåan som handlar om kvinnor i Irak ... det tror jag att jag ska se på ... där är det nog klent med genustänk ...


                    God Natt ...

Av Inger - 15 mars 2008 22:10

Grattis Charlotte ... you are my Hero!

Hoppas du lyckas nå ända fram i Belgrad ...

Av Inger - 15 mars 2008 19:19

En händelserik dag som startade 7.40 med att telefonen ringde ... blev lite fundersam när det ringde så tidigt ... pappa som ville att jag skulle komma för att mamma var så yr ... åh, säg inte att det är en stroke tänkte jag ... när jag kom dit såg jag att det inte var något sånt ... jag ringde 112 och pratade med en "ängel"  som efter min berättelse skickade en ambulans i vanlig fart som hon sa ... två ambulanskillar kom efter en stund ... en av killarna  pratade med henne om ditt och datt samtidigt som han kollade pulsen ... han lyssnade verkligen på henne och jag kände att det här var precis rätt man på rätt plats ... han kom in till mig i köket och började prata med mig samtidigt som han skrev i journalen ... han trodde inte att hon behövde åka till sjukhuset för hon blir hemskickad efter undersökningen i allafall trodde han .... men han ville att hon skulle besöka vår vårdcentral som fått tillbaka helgjouren och få prata med en läkare där ... det blir bra bara det är en ordinarie läkare sa jag ... han kollade upp läget och beställde en tid på förmiddagen ... han hade läst mellan raderna och förstått att mamma behövde prata med någon och bli bekräftad, inte avfärdad som hon upplevt att hon blev på sista kollen hon var på ... han skulle dessutom uppsöka vårdcentralen och upplysa om läget innan vi kom ... har aldrig upplevt något liknande engagemang ... han pratade dessutom med mig och funderade hur jag tacklar hennes oro ... jag sa vissa saker och upplevde att jag mötte en människa som visste vad jag talade om ...jag vet hur det är ...

var hans kommentar ... mamma fick träffa läkaren och blev väl bemött och allt ljusnade för henne på en gång ... hon fick en annan medicin ... som hon haft förut och upplevt som väldigt bra ... en annan läkare tyckte att hon skulle sluta med den för hon kunde bli beroende ... vilket trams när en människa har kommit in i pensionsåldern ... är man så gammal så betyder det mer att få livskvalitet och kunna trivas med livet ... att prata om "lyckopiller" som något negativt betyder att man inte sett konsekvensen av att se det mesta i mörka färger ... det som gjort att mamma sett ljust på tillvaron den senaste tiden är vår lille Oscar som hon verkigen avgudar och som har förmågan att få gammelmormor att glömma alla krämpor och all oro ...


Vi åkte hem och åt lunch och morgonens kaos fick ett bra slut ... nu har jag för första gången ringt 112 ... men med åldrande föräldrar så är det säkert inte sista gången ... men jag har sett en bra sida av sjukvården idag ... efter ett 8-årskalas på eftermiddagen kunde jag ta på mig joggingskorna och ta en runda ... det är min medicin, det är det som hjälper mig att må bra ...

Nu ska jag njuta av lite bra musik och vackra människor och gå och titta på melodifestivalen ... heja Charlotte och BWO ...


                     Tack för mig för i kväll

Av Inger - 14 mars 2008 23:23

Fredagkväll .... gäspar och känns som om det är grus i ögonen ... innan jag kryper till kojs så skriver jag lite ... påskpysslande på schemat idag ... blev positivt överraskad av grabbarnas färdigheter med sax, klister och paljetter ... annars var det ingen trevlig syn när jag tittade ut i morse ... alldeles vitt ute igen ... men under dagen har det försvunnit och tagit med sig  snöhögarna som ligger lite här och där ... har varit på kalas i kväll ... hos en av barnens småkusiner ... Oscar var också med och han var så snäll hela kvällen fastän det var lite livat emellanåt ... han fick träffa en annan liten kille på tre månader som var ganska mycket större ... en annan kroppbyggnad kan man säga ... väldigt dimmigt när vi åkte hem ... riktigt otäckt att åka bil när man inget ser framför sig och vet att det dessutom är gott om rådjur längs vägen ... men vi avlevererade Oscar och hans mamma välbehållna ... de kommer tillbaka i morgon för att äta lunch och gå en promenad innan nästa  kusinkalas ... Oscars pappa ska på rävjakt ...


Nu är det faktiskt läggdags snart ... hörs nog imorgon



Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards