Nuärjagmormor

Alla inlägg under november 2020

Av Inger - 30 november 2020 20:00


 


november är till ända ...

ikväll är det tö igen ...

borde tyda på kyla till julen ...

Anders slaskar - jul braskar 

november har varit grå, varm och mörk ...

kylan kom sista veckan ...

nu lovas det snö ...


en lunchpromenad längs älven ...

ljuvligt vackert ...

krispisgt ...

frostigt ...

en rå kyla ...

dova färger i skalan grå ...


   


mitt favoritträd vi strandkanten ...

en björk ...

som är så vacker ...

i alla årstider ...


i morgon är december här ...

min favoritmånad ...

när det gäller vinter ...

älskar alla ljus ...

som lyser upp i mörkret ...

för mörkt är det just nu ...



 

Av Inger - 29 november 2020 19:46


frostig helg ...

-6 grader men knappt någon sol ...


     


vacker älv ...

isen lägger sig i vikarna ...

en shoppingtur över bron ...

till Maria ...

och hennes ljuvliga butik ...

Lilla drömmagasinet 

handlade lite julklappar ...

så härligt att handla så väldigt lokalt ...


städat ...

bakat ...

kavlat pepparkakor ...

bränt en plåt och tappat en ...

men idag gick det bättre ...


våfflor till familjen E ...

och en trevlig nyhet i dessa tider ...

släkten får tillökning ...


vi har häckat i soffan ...

framför Vinterstudion ...

massor av svenskar på pallen ...

bla Skottheim från Lima ...

hennes faster bor vi granne med ...


ny vecka ...

nya utmaningar ...

och tre veckor kvar ...

innan det blir lite ledighet ...


 

Av Inger - 25 november 2020 20:42


 


jag gillar milda vintrar ...

och jag gillar inte snö ...

men det är fruktansvärt mörkt ...

både ute och i kroppen ...

känner mig så sliten ...

och trött ...

bara längtar efter ledighet ...

långa dagar ...

korta kvällar ...


sover uselt igen ...

har införskaffat ett tyngdtäcke ...

hoppas att det ska visa sig ...

om det funkar snart ...


två korta dagar kvar ...

en evig tur ...

att det snart är helg ...



Av Inger - 21 november 2020 21:12


förra fredagen ...

åkte julgardinerna upp ...

och idag ...

har jag plockat fram stjärnor ...

och ljusstakar ...

blir inte så mycket mer ...

så skönt att göra som man vill ...

och inte som andra ...

har alltid älskat ...

att plocka fram julen ...

och njuta tidigt ...

men jag är lika snabb ...

att plocka bort ...

och välkomna våren ...


vi fick en gnutta snö i natt ...

som har töat och regnat bort ...

idag ...

städat i en del skåp ...

med pysselsaker mm ...

flera kassar som ska säljas på loppisen ...

jag njuter av allt som försvinner ...




Av Inger - 19 november 2020 19:54


 


efter veckor ...

nästan månader ...

av grått, trist och vått väder ...

så har det minskat ...

i min virkkorg ...

med mina påbörjade projekt ...

Unicorn ...

är ett av de färdiga alstren ...


vi har fått mycket friskluft ...

den här veckan ...

eftersom vi har börjat med

lämning/hämtning utomhus ...

men idag var det busväder ...

+ 8 när jag åkte till jobbet ...

vid 9 kom snön ...

och det blev några minusgrader ... 

blev inte mycket vitt ...

men blött ...

det har blåst otroligt mycket i natt ...


sover väldigt dåligt ,,,

om nätterna ...

blir så trött på dagen ...

nu har jag fått hem mitt tyngdtäcke ...

ska testa om det hjälper ...

när det var bra pris ...

så var det läge att handla ...


får återkomma med recension ...





Av Inger - 14 november 2020 20:59


livet rullar på ...

men i lugn takt ...

hockeysargen i byn kom upp idag ...

vi tittade på skidskytte ...

så härligt att nåt kan fungera ...

Stina gjorde en fin prestation ...

i sin första tävling ...

Johanna, kompisen fixade en andra plats ...

bra start av Västdalingarna ...

efter lunch ...

och skapligt väder ...

blev det en tur till skogen ...

för att hitta Loråskojan ...

och sågdammen ...

googlade till slut ...

och då hittade vi stället på en gång ...


     


kojan el kasernen ...

hade en gång i tiden ...

fungerat som manskapsbod ...

med sovplatser, matplats och spis ..

när männen avverkade skog ...

åt skogsbolaget ...


en väldigt vacker plats ...

mitt i skogen ...

vid en porlande bäck ...


vi hittade vad vi tror det var ...

en gång i tiden ...

en sågdamm ...


             


Björntjärn ...

och väldigt annorlunda färgskala ...

det rostbruna dominerar ...


tittade till stugan också ...

Nåsen var väldigt stilla och  vacker ...


   


ikväll har vi fixat till i garaget ...

mannen har satt upp hyllor ...

vi har städat och kastat en del ...

och placerat det mesta ...

på hyllorna ...

blev så bra ...

nästan inget längs golvet ...

men det blir en vända till återvinningen igen ...


en snabbvända till Vansbro igår ...

jag satt kvar i bilen ...

medan mannen handlade hyllor och konsoller ...

men jag behövde komma utanför bygränsen ...

och se nåt annat ...

hemma blev det en räkmacka ...


 



Av Inger - 12 november 2020 19:46


novemberväder ...

de lux ...

grått, grått och grått ...

dessutom lätt duggregn ...

kände mig pigg ...

innan klockan ringde ...

stängde av den ...

gick upp ...

tittade på klockan i köket ...

4.06 ...

plötsligt var jag jättetrött ...

kröp ner igen en timme ...

tröttare än trött ...

var finns ljuset/solen ...


idag ...

stänger Dalarna ner ...

det var på tiden ..

smittan kommer närmare och närmare ...

och vi inträder som snorpoliser ...

nu får barnen bara träna ...

inte tävla ...

känns bra att de inte ska till stan ...

där smittan är större ...


fredag snart ...

så ljuvligt ...


Av Inger - 8 november 2020 19:34


igår hände det ...


   


sonens bilprojekt ...

fick flytta efter 15 år i vårt garage ...

Izetta - 59 ...

nästan en Stig-Helmer bil ...

vi fick plötsligt mycket plats ...

så nu blir det att städa i garaget ...

sätta upp hyllor ...

och organisera ...


en biltur för att titta på högvatten ...

det är svårt att hitta på något ...

i dessa Coronatider ...

älven och Bysjön är sakta på väg ner ...

skönt ...


i morse blev det bak ...

blev bara bullar på en halv liter ...

tur var väl det ...

för jag hade inte mycket mjöl hemma ...

olikt mig ...

en fin eftermiddag ...

med mina hjärtan ...

som gratulerade sin pappa ...

Molly bjöd på tårta ...


 


sonen kom hem med skoltidningar ...

som jag inte sett på väldigt länge ...

de var ca 25 år gamla ...

en del av barnen som fanns på bild ...

är i dag föräldrar på förskolan ...


 


pratade med Eva under en timme ...

fick lite rapporter från Stockholm ...

och hon blev uppdaterad på hembyn ...

så kul att prata ...

nu längtar jag till stan ...

men det ser ju ut att dröja ...


dagens underbara nyhet ...

Trump förlorade ...

Biden, USA och resten av världen vann ...



Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards