Nuärjagmormor

Alla inlägg under mars 2020

Av Inger - 31 mars 2020 19:45


jag säjer hejdå till mars ...

en månad utan större saknad ...

det har bara talats om Covid19, corona ...

en dag i taget ...

och hoppas att vi får se en ljusning ...

det lär nog dröja ...

för nu tätnar rapporterna ...

som vi inte vill höra ...

fler och fler drabbas ...

men idag har SkiStar ...

tagit sitt förnuft till fånga ...

stänger ner sina anläggningar ...

inför påsklovet ...

de har lyssnat på folkets röst ...

all heder åt dem ...


ny månad ...

nya tag ...

jag är jätteglad ...

för att vi går mot ljus och värme ...

vi kan vara utomhus ...

hela dagarna om vi vill ...

det känns tryggt för alla ...


Apt ikväll ...

ett bra möte ...

vi behöver prata om hur vi känner ...

inget är fel ...

att vi känner stor oro ...

är självklart ...

och vi behöver ta stöd av varandra ...

det vi uttrycker ...

är ju sanning för var och en ...


nu är det djupa tankar ...

hela tiden ...

och kommer nog att bli så ett tag ...

samtidigt som vi måste se framåt ...

det kommer en sommar ...

och en ny höst ...

där vi börjar om på jobbet igen ...

känns som en hel evighet ...

men snart är vi där ...


kram på er   




Av Inger - 30 mars 2020 19:59


sista måndagen i mars ...

kyligt på morgonen ...

och en iskall vind hela dagen ...

coronan kryper närmare ...

ryser ...

i morgon är vi nog många igen ...

nya bullentiner ...

och fort går det ...


 


tog in några korta kvistar ...

från äppelträdsklippningen i förra veckan ...

nu slår de ut snart ...

behöver så innerligt något vackert ...

att titta och fundera på ...



Av Inger - 29 mars 2020 20:38


en solig dag ...

och lite mindre blåst ...

men ljuvligt att se solen ...

efter lunch tog vi en upptäckartur ...

till Gräsberget ...

8 km från byn ...

vi har länge funderat på Björnkorset ...

men inte hittat vägen dit ...

men nu var det bra skyltat ...

och vi hittade dit ...


       


texten på korset var svår att tyda ...

1830 EES dödad af björn 

tror jag att det stod ...


jag vet i allafall att ...

det var en man som sköt en björn ...

som blev skadskjuten ...

och som reste sig upp ...

och dödade mannen ...

en tragedi i byn ...


nu har vi bockat av en upplevelse till ...

får bli sådana här saker ...

under vår och sommar ...

om vi håller oss på benen ...



Av Inger - 28 mars 2020 20:40


vaknade till en frostig lördag ...

solsken, trodde vi ...

ett tag ...

men isande kallt ...

hängde ut ett par maskiner tvätt ...

mannen gick för att hjälpa till ...

med nedplockning av sargen ...

tror inte att rinken haft riktig is ...

på hela säsongen ...

mest tö hela vintern ...

det gick ett par timmar ...

sen var det fotboll på gräset istället ...

finns ett killgäng ...

som spelar fotboll hela tiden ...

så roligt att se spontanidrott ...

inte så vanligt numera ...


vi packade fika, dammsugare och elverk ...

för att städa vid stugan ...

eftersom vi inte har el ...

så har vi skaffat ett elverk ...

som vi tar med oss ibland ...

när vi ska göra storrengöring mm ...

fönstertorkning får vänta ett tag till ...


det blåste och vågade över sjön ...

isresterna blev mindre ...

ormskrämman kom fram ...


   


mina älskade Nåshästar och några dalahästar ...

gör sig så bra ...

på gardinhyllan ...

sen den blev vitmålad ...


nu har vi fixat ...

så att vi åtminstone får plats ...

när vi vill vara där ...


nästa gång blir det krattning ...



Av Inger - 27 mars 2020 20:48


fredagen är här ...

skönare än skönt ...

känns bra att gå in i sin egen bubbla ...

behöver inte umgås ...

med så många ...

mer än de närmaste ...


läste precis ett blogginlägg ...

från en vän bloggvärlden ...

hennes tankar stämmer in på mina ...

vart är vi på väg ...

hur ska vi leva ...

när vi kommer ur det här ...

just nu lever vi mera som på -60talet ...

världen är stor ...

men långt ifrån mitt liv ...

livet levs i en liten bubbla ...

eller som nån myntat ...

om jordgloben ...

en kula med bara Dalarna på 

 


vi har haft uteliv idag ...

fint väder ...

få barn ...

fortsatt städa ...

men nu var vi utomhus ...

gården krattad ...

äppelträdet klippt ...

det blev så fint ...

barnen har gungat ...

och cyklat ...

då är det vår ...

hoppas vi alla får möjlighet ...

att fortsätta njuta av livet ...

även om det är inom våra närmaste gränser ...

för mig räcker det ...

att hålla mig inom 50-skyltarna ...


ha de ...

Av Inger - 26 mars 2020 19:59


vilken skön dag ...

vi fick idag ...

solen har äntligen visat sig ...

behöver så väl ...

lite energipåfyllning ...

vi städade på fm ...

och några gick till Asphagen ...

mycket utelek idag ...


Alice och jag tog en promenad ...

till Asphagen ...

innan matlagningen ...




 


    


 


vi såg nya spår av bävern ...

en massa gäss ..

och fågelsång ...

stigen genom Asphagen ...

är en lisa för själen ...

helt underbart att njuta av naturen ...

längs älven ...

att gå tillsammans med en 9-åring ...

är också fantastiskt ...

vi pratar om allt ...

och lite till ...


blev en tur till stugan ...

veden klyven och upplagd ...

såg årets första orm ...

en huggorm på vägen ...

huvaligen ...

en varm marsdag ...

och vips är de framme ...

Nåsen har sköljt ...

resterande is är alldeles porös ...

sjön hade dessutom sjunkit ...

det är skönt ...


Molly och Hampus ...

har målat fina stenar ...

som de lagt på Sagas gravplats ...

så fint ...


   


jag ska lägga dit lite fin mossa ...

så att det blir riktigt ombonat ...


Av Inger - 25 mars 2020 20:02


usch vad det är blåsigt ...

vaknade i natt ...

av att det dånade ute ...

kyligt på förmiddagen ...

när vi är ute ...

en kvällsrunda innan mörkret faller ...

nu blåser det igen ...


en lång dag ...

skönt för varje dag som går ...

och inget akut händer ...

jag tycker verkligen det känns otäckt ...

med det som styr världen ...

just nu ...

fortfarande människor ...

som inte vill inse allvaret i detta ...

när hela världen stänger ner ...


skulle lätt kunna stanna upp ...

och bara ha de närmaste runt omkring ...



Av Inger - 24 mars 2020 20:21


lång dag till ända ...

vi tar en dag i taget ...

fixar en massa ...

när det finns tid ...

vi vet ju aldrig ...

hur det ser ut i morgon ...

vi behöver planera för hösten ...

känns konstigt ...

när vi lever i ett kaos ...

och inte vet någonting ...

fler och fler rapport om ...

att vi ska tänka oss för ...

hur vi lever ...


i mitt liv ...

behöver jag sova mera ...

men vad gör jag ...

somnar lätt och skönt ...

vaknar före 04 varje morgon ...

kl står på 03 någonting ...

och jag somnar inte om ...

känner mig utvilad när jag ska upp ...

men blir så trött på kvällen ...

så att jag nästan somnar i fåtöljen ...

lägger jag mig tidigt ...

så vaknar jag ännu tidigare ...

ond cirkel ...


men det är väl en världslig sak just nu ...



Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards