Nuärjagmormor

Alla inlägg under november 2021

Av Inger - 30 november 2021 20:59


 


tänder ett ljus för Margit ...

mina kusiners mamma ...

min "faster" ...

den sista i Grönbergsgenerationen ...

på Andersdagen ...

gick hon till sin Anders ...


Vila i frid Margit 


en kylslagen dag ...

- 16 grader i morse ...

liftade med mannen ...


en trevlig kväll ...

med pizza ...

och skitsnack ...

med två kullor ...


nu är det december ...

Av Inger - 28 november 2021 19:08


söndagkväll ...

-11 grader ...

efter en fin men grå dag ...

tog en promenad runt Asphagen ...


           


älven har sjunkit mycket ...

isen börjar lägga sig ...

två kanadagäss simmade fortfarande i älven ...

men snön verkar dröja ...


kollade till stugan på fm ...

slängde skräp ...

och satte upp stjärnor vid verkstan ...


annars så har vi mest tittat på skidor ...

och innebandy ...

grabbarna vann stort  ...

Ludvig gjorde två mål ...

sonens lag vann stort ...

och idag har Hampe spelat tre matcher ...

förlorde men fick göra ett mål ...


jag försöker göra färdigt virkprojekten ...

som ligger i soffan ...



Av Inger - 26 november 2021 19:23


- 10 grader ...

blev en shoppingtur till Borlänge ...

lönefredag och Black Friday ...

men eftersom vi var där ...

när affärerna öppnade ...

så var det ingen trängsel ...

området är stort ...

så trots många bilar på parkeringarna ...

upplevde jag ingen trängsel ...

skönt att vi har varit iväg ...

innan det blir värre med coviden ...

hittade några julklappar ...

och sånt som jag lagrar ...

vi hade en inköpslista med oss ...

och den höll vi ...

dessutom var det en del fyndpriser ...

på listan ...

men nu är min shoppinglust över ...

nu blir det nätet ...

om det behövs något mer ...


ny covidmutation ...

har fixat börsras idag ...


strax börjar mitt favoritprogram ...

På spåret


Av Inger - 25 november 2021 19:15


ny statsminister ...

som avgår ...

Mp kliver av regeringen ...

puh ...

jag är mån om vår jord ...

jag försöker göra det jag kan ...

- kastar ingen mat 

- köper sällan nytt 

- cyklar el går till jobbet 

- handlar på hemmaplan 

med andra ord så är jag rätt tråkig ...

men här på landsbygden ...

så klarar vi oss inte utan bilen ...

avstånden är långa för elbilar ...

kanppt en laddstation i hela kommunen ...

bussarna är anpassade för skoltider ...

vi har långt till det mesta ...

sjukvård, tandvård, ja det mesta ...

varje familj har två bilar ...

för att fixa jobb, förskola och fritid ...

det börjar bli dyrt ...

att ta sig till jobbet ...

för många ...

det är klart att vi måste förändra våra vanor ...

men bördan måste delas av alla ...

och vi måste bli lyssnade på ...

när våra kommunpolitiker ...

lyfter frågor högre upp ...

det känns inte så just nu ...


fick en återbudstid vid sjukgymnasten ...

lite övningar att göra hemma ...

inga stora skador ...

men ev inflammation ...

fick lite tips ...

som jag ska följa ...


i morgon tar jag min 6 juni kompensation ...

så skönt att vara ledig ...

trots att jag sa ...

att jag shoppar lite ...

så tar vi en tur till Borlänge ...

ibland är det kul ...

att gå runt och klämma på saker ...

som inte finns här hemma ...

och framför allt luncha ute ...

innan coviden slår till igen ...



Av Inger - 24 november 2021 19:08


24 nov 2021 ...

kommer jag alltid att komma ihåg ...

en kvinnlig statsminister ...

vald ...

som sen avgår direkt ...

nu är det rörigare än rörigt ...

och vi som behöver en stark regering ...

utan kompromisser hela tiden ...



Av Inger - 22 november 2021 20:03


snön försvann ...

vi har haft ganska bra väder ...

i morse hade vi årets kallaste morgon ...

-11 grader ...

frostigt och vackert ...

- 2 i kväll ...

ett lätt puder på em ...

blev inte mycket ...

glad för varje dag jag kan cykla ...


  


   


Asphagen är vackert även i november ...


igår gjorde vi en lite tur ...

hittade en fäbod ...

och längre bort ännu en fäbod ...

vi upptäckte att sjön Orsalen ...

är mycket större ...

än vi ser från vägen ...


   


tänk att här jag bott i 60 år ...

och än finns mycket att upptäcka ...


idag gjorde jag slag i saken ...

ringde vc ang mitt onda ben ...

som värker då och då ...

och gör att jag sover så dåligt ...

nu ska jag ringa sjukgymnasten ...

för konsultation ...

så får vi se vart det leder ...






Av Inger - 18 november 2021 18:54


nu är det fredag igen ...

så skönt ...

kort dag ...

tandläkaren idag ...

gick bra ...

trodde jag hade hål ...

men behövdes bara lite putsning och fluorlack ...

440 kr fattigare ...

rädd om mina tuggtänder ...

vill inte dra ut flera ...

nu är jag glad för den privata kliniken i grannbyn ...

för folktandvården i den här kommunen ...

existerar knappt ...

tandvården kommer att haverera ...


snuvorna avlöser varandra ...

barnen kommer och går ...

Mora IK hockey ...

har knappt ett lag på benen ...

vältränade män i sina bästa år ...

har RS-virus ...

vore glad om fler höll sig hemma ...

när det blir sjukt ...

men nu kommer man tillbaka ...

och blir sjuk igen ...


bakade saffransbullar ...

på em ...

så nu är det gjort ...

helt plötsligt kom det 2 cm snö ...

så nu är det vitt igen ...




Av Inger - 14 november 2021 19:27



snön försvann ...

ser inte ut ...

att komma någon mer på ett tag ...

trots att jag såg domherrar igår ...

grått väder men varmt ...

hela veckan ...


 


Asphagen ...

vi plockade skräp ...

så att inte skräpmonstret visar sig ...


beställde smörgåstårta till i fredags ...

använde mitt presentkort ...

som jag fick av mina kollegor ...

jättegott ...

Susanne gör både goda och snygga tårtor ...


 


innebandy igår ...

Ludde och Oscar gjorde varsitt mål ...

och sonen ett i sin match ...

idag har tjejerna spelat handboll ...

Alice sköt 9 mål i en match ...

och Molly 4 ...


tittat på skidskytte från Idre ...

efter lunch blev det en vandring ...

längs Hästängleden ...

vackert i höstskrud ...

50 nyanser av brunt ...

nollgradigt ...

lite is på en tjärn ...

och halt på spångarna ...


       


 


på andra sidan myren ...

är vi i Nås ...




Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards