Nuärjagmormor

Alla inlägg under september 2021

Av Inger - 29 september 2021 19:41


 


September -

du har varit upp och ner ...

ljuvligt sommarväder ...

blåst, kyla, regn ...

-1 grader har jag sett på termometern ...

så det har inte varit frost än ...

men nu har regnet börjat ...

och ser ut att hålla i sig några veckor ...

trist ...


ser att färgerna i september är ...

gult - orange - brunt ...

inte mina färger ...

på något vis ...

höstfärger är vackert ...

men försätter mig i ett dystert tillstånd ...

mina kollega med sitt långa, kopparfärgade hår ...

är så vacker i hösttoner ...

men jag kan inte med dem ...


har under hela hösten ...

känt av kroppen ...

ont överallt ...

kryper i benen ...

kan inte sova ...

tvinnar fram och tillbaka ...

funderar på allt ...

så nu har jag tagit några ...

vilodagar ...

behöver sova ...

går så där ...

men i natt sov jag bättre ...

så jag hoppas ...

jag känner mig bättre till veckan ,,,

jag funderar fram och tillbaka ...

ett bra samtal med chefen ...

satte nya funderingar i huvudet ...

jag tycker om mitt jobb ...

men alla nya grejer ...

gör att jag funderar på framtiden ...

och det som är kvar av den ...

inom arbetslivet ...


     


kvällsrunda i höstfärgerna ...


 


de sista solrosorna ...

är skördade ...


 


avslutar med en höstbild ...

Västerdalälven framför kyrkan ...

i mitten av september ...



Av Inger - 27 september 2021 20:58


nu är det verkligen höst ...

idag åkte täckjackan fram ...

avslutat det mesta ...

loppisen ...

ska bara plocka ihop ...

sammafatta ...

ev bakluckeloppis på lördag ...

om det inte regnar ...

men det ser regndystert ut framöver ...

tagit bort alla blommor ...

och ställt in det mesta ...

som inte ska vara ute ...

under vintern ...


till helgen ...

ska bryggan dras upp ...

gräset behöver klippas igen ...

men jag har en seg vecka framför mig ...

med många sena kvällar ...

så det händer inte mycket  ...

annat än det vanliga ...






Av Inger - 20 september 2021 20:43


ruggigt kallt idag ...

7 grader ...

lite regn på em ...

ska regna under veckan ...

nu är det snart täckjacka och byxor ...


trädgårdsfix under helgen ...

börjat rensa stora landet ...

får ta det pö om pö ...

får så ont i ryggen ...

flyttat en klematis ...

spännande att se om den tar sig ...

på nya stället ...

rivit upp och kastat massor ...

pelargon i mängd på altanen ...

som jag ska flytta till verkstan under vintern ...

det är skönt med hösten ...

när man stänger in sig ...

utan en massa måsten ...


lördagskväll vid stugan ...

vi eldade i spisen ...

så mannen fick svalka sig ute ...

jag tyckte det var underbart ...


vi sågade ner rosentryn ...

den har blivit så ful ...

torr, rutten och risig ...

kanske kommer den upp igen ...

annars får det bli något annat ...

pilen fick en riktig tuktning ...

nu får vi in mer sol på altanen ...

hoppas jag ...


har tänkt rensa lite i lekstugan ...

ingen leker där mera ...

ska spara lite grann ...

annars så blir det loppisprylar i vår ...

blir sista loppishelgen ...

och sen så plockar jag ihop ,,,

och plockar hem ...

textil, böcker mm ...

får följa med hem ...

porslin får stå kvar ...

ev en bakluckeloppis ...

på byn ...

sen får det räcka för i år ...

får fortsätta med fb-försäljning ...



morötterna är skördade ...

lite udda växtsätt på de sista ...


   

Alice underbart söta kanin, Milton ...

som blivit mammas gosedjur ...


       


en tur till Lindesnäs ...

som blev ett besök på Klacken ...

ett av de högre bergen i Nås ...

och som reser sig upp över Bysjön ...

och Lindesnäs ...

brant som en sockertopp ...

men det går att åka bil en bra bit upp ...

sen var det en vacker stig ...

en vidunderlig utsikt ...

om det vore gallrat bland granarna ...

såg ända hem till Nås ...

och badstranden i Närsjö och Sandnäsudden ...


tomten hade klätt julgranen ...




Av Inger - 15 september 2021 20:18


 


fantastisk morsdagsros ...

nu har den blommat från slutet av maj ...

tills nu ...

och blommorna har blivit större ...

och de doftar härligt ...


 


försommarblommorna ...

har blommat om ...

klöver, styvmorsviol, smörblomma ...


de sista dagarna ...

har varit väldigt dimmiga ...

idag kom solen/ljuset inte förrän ...

närmare 10 ...

vi promenerade runt Asphagen ...

kändes som att vara i en Hitchcockfilm ...


 


min vanliga vy i Asphagen ...

men den syns knappt ...

vi anade gässen ute på klippan i älven ...

men bara anade ...



Av Inger - 12 september 2021 20:45


fin vecka ...

varmt när jag cyklat iväg ...

men väldigt mörkt ...

fina dagar ...

men i fredags slog det om ...

mulet ...

vi har haft få barn ...

många snoriga ...

så vi har grejat med annat ...

vår lekhall ...

som innehållit många verksamheter ...

under årens lopp ...

blir nu ett bibliotek/läshörna ...

och den andra halvan ...

blir digital ...

ljusbord, projektor, blueboots, lärplattor mm ...

och vi har hittills bara återanvänt det vi har ...

det är väl hållbar utveckling ...


i fredags använde vi mannens presentkort ...

på Lindesnäs Herrgård ...

god mat ...

och trevligt att gå ut och äta ...


vi har plockat ihop i trädgården ...

i allafall en hel del ...

rensat häck hos sonen ...

packat ner dahliorna ...

skördar fortfarande äpplen ...

i stora mängder ...

men nu blir det hästäpplen ...

och till djuren i skogen ...


bakade matbröd i lördags ...

öppnade loppisen på em ...

en hel del människor ...

slank in och handlade ...

börjar bli lite tomt i vissa hyllor ...

det känns bra ...

för det är ju kul ...

att få plats med nytt till våren ...


en skön söndagsförmiddag ...

några maträtter ...

och sen blev det loppis idag också ...

blev av med en hel del idag också ...

sålt en del på fb ...

under helgen ...

 grejer ska hämtas under veckan ...

försöker hålla öppet ...

under september ...

sen blir det ihopplockning ...

och summering av sommaren ,,,



Av Inger - 8 september 2021 20:55


första veckan av september ...

har varit underbart vacker ...

i början var det kyligt på nätterna ...

men nu har vi haft varmt ...

dygnet runt ...

23 grader idag ...

vi har rensat hallonhäcken, klippt ner en del ...

kört iväg mängder av äpplen ...

som inte är så fina ...

ska ta itu med jordgubbsplantorna ...

när jag får en minut över ...


ikväll tittade vi på Hampe ...

som sprang terränglöpning ...

och tog en promenad runt Asphagen ...

ljuvligt vacker septemberkväll ...


       


friidrotten går som på räls ...

diamondleaugefinaler ...

1:a längd, 2:a längd, 3:a kula ...

och då är stav och diskus kvar ...

Av Inger - 4 september 2021 21:20


efter två långa veckor ...

med massor av sena kvällar ...

så är det ljuvligt ...

när fredagen är här ...

thaimat från Dala-Floda ...

en varm stuga ...

tända ljus ...

sprakande brasa ...

korsord ...

och radio ...

kvällen är fulländad ...

kolsvart när vi trevade oss därifrån ...


 


riktigt kyligt när jag gick ut och fotade ...

och i morse var det vitt på baksidan ...

måste ha varit 1-2 minusgrader ...

en stund på morgonsidan ...

men det blev en fantastisk dag ...

varmt och soligt ...

klippte ner dahliorna ...

och har de på tork ...

lite loppis på em ...

blev av med en del ...

några lördagar kvar ...

innan jag stänger för hösten ,,,



Av Inger - 2 september 2021 20:12


 


Karin och jag har målat varje torsdag ...

i sommar ...

hoppats på fler ...

men det är drögt med ideellt arbete ...

inte mycket aktivitet vid Storängen ...

men en upprustning är på sin plats ...

en robotgräsklippare ...

och ny färg på omklädningsrummen ...

är en bra början ...

här har jag tillbringat många timmar i mitt liv ...


nu är vi i september ...

ganska somrigt väder ...

på eftermiddagarna ...

och sköna kvällar ...

men äntligen fredag ...

en sen dag kvar ...

sen blir det thaimat vid stugan ...

nu har snuvan slagit till ...

hos Alice ...

och Björbisarna ...

men ingen covid ...




Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards