Nuärjagmormor

Alla inlägg under januari 2020

Av Inger - 7 januari 2020 19:44


snart sover jag ...

men ska se på Mandelmanns först ...

kunde inte somna ...

så det blev tre timmars vila i natt ...

jättetrött när jag skulle upp ...

10,5 timmars jobb ...

men det gick bra ...

lugn start ...

skolan är fortfarande lediga ...

så många var fortfarande hemma ...

en del sjuka ...

startade med APT första dagen ...

det var bra ...

jag tycker det var ett bra möte ...


5 plusgrader ...

så idag blev det cykeltur till jobbet ...

det är så skönt att slippa gå ...

men det fruktansvärt mörkt ...

igen ...

det är fördelen med snön ...

att det lyser upp ...


tyvärr inga bilder ...

att lägga ut ...

ska bättra mig ...

Av Inger - 6 januari 2020 19:47


17 dagar har passerat ...

sen jag låste dörren ...

på jobbet ...

och gick hem för jullov ...

kändes som en ocean av tid ...

men nu är det slut ...

ett skön ledighet ...

har det varit ...

eftersom vi har varit lediga ...

båda två ...

så det har blivit sena kvällar ...

med Beck och Wallander ...

sovmorgnar ....

även om jag och Saga ...

vaknat på nätterna ...

vi har soffhängt ...

hälsat på ...

fixat vid loppisen ...

bakat och städat ...

promenerat ...

lagat mat ...

ätit upp varenda rest ...

virkat ...

läst ...

små bilturer ...

mm ...


mannen har åkt skidor ...

en gång ...

sen har det varit tö, snöfritt och regn ...

det kom en gnutta vitt ...

igår ...

men det försvann ...

och ikväll ...

är det + 4 grader ...


nu siktar jag ...

på en ny termin ...

och sen får jag nog ha ...

små projekt här hemma ...

som jag ser slutet på ...

det är så skönt ...

att kunna sätta punkt ...





Av Inger - 5 januari 2020 20:35


hur ska det gå ...

att ta sig upp 5.30 på tisdag ...

jag sover som bäst ...

mellan 6 och 9 ...

just nu ...

sista lediga kvällen ...

farmen börjar ...

det programmet ...

följer jag ...


har varit en seg dag ...

kyligt i morse, -7 ...

vid lunch började det yra snöflingor ...

höll på en stund ...

blev en centimeter ...

av den vita varan ...

sen gick det över till plussidan ...

och nu är gräsmattan grön igen ...


städade bort tomtarna vid nyår ...

idag tog jag undan ljusstakar och stjärnor ...

så nu är våren här ...

vet att ...

om det är ont om något ...

när jag börjar jobba ...

så är det tid ...


gjorde en normal handling idag ...

och fyllde upp kylen ...

har knappt handlat ...

sen före jul ...

det har verkligen minskat i kyl och frys ...

då känner jag mig ...

klimatsmart ...


i morgon ...

får det bli matlagning ...

nu går det inte att leva på rester ...

för det finns inte några ...

och nu går vi in i matlådetiden igen ...

suck ...




Av Inger - 4 januari 2020 20:19

ar

en isande kall vind ...

från norr ...

solsken ...

Tour de ski ...

sen tog jag en promenad ...

fotade en del byggnader ...

i byarna ...

Utankyrka och Nederborg ...

kallar det för en ...

kulturpromenad  ...


vid kyrkan finns en vacker byggnad ...

tegel, trappgavlar ...

ett arkiv för kyrkböcker mm ...


 


tolkar årtalet till 1910 ...


vid kyrkan ...

finns det kungliga namnteckningar ...

från tidigare kungabesök ...


   


långt före min tid ...

men sett bilder ...

då var det folksamlingar ...


ett gammalt härbre ...


 


här satt vi ofta när vi gick till Storänget ...


 


vår ståtliga fd sjukstuga (vårdcentral) ...

här fanns det mesta inom sjukvård ...

när jag var liten ...

blev senare sjukhem, äldreboende ...

för att 2015 bli asylboende ...

arrenderat av Bert Karlsson ...

numera står det alldeles tomt ...

och förfaller ...

byggt 1957 ser det ut som ...


 


Storängen ...

min favoritplats under flera decennier ...

en av Dalarnas största fotbollsplaner ...

när den byggdes ...

110 x 65 m ...

vad jag sprungit på kanten ...

passat till många mål, gjort en del själv ...

slagit en hörna direkt i mål ...

och lyckats med en Cruyffint ...

spelat med mina tjejer ...

och vi tre gjorde mål i samma match ...

vi har vunnit, förlorat och kämpat ...

men vad vi älskade vår arena ...


Storängen ...


 


det här stället älskade jag också ...

vår fina folkpark Storänget ...

60 - och 70- talet ...

var det en gyllene era ...

alla stora svenska artister ...

har besökt Nås ...

alla stora dansband ...

har vi dansat till här ...

Vikingarna, Streaplers mm ...

Sven-Ingvars, Osmonds mm ...

har uppträtt på scenen ...

Hurricanes har fortfarande publikrekordet ...

med nästan 5000 pers ...

från slutet av 70-talet ...


 


kommer ihåg när den nya dansbanan byggdes ...

vi tyckte den var fantastisk ...

och så stor och modern ...


på Storänget ...

finns också utomhusteterscenen ...

där Ingmarsspelen ...

spelas varje sommar ...

Ingmarsspelen är en teaterversion ...

av Selma Lagerlöfs Jerusalem ...

en fantastisk historia ...

om Nåsbornas utvandring ...

till den heliga staden Jerusalem ...


   


genom den här grinden ...

reser Jerusalemsfararna med häst mot Vansbro ...

för att ta tåget till Göteborg ...

och båt till Jerusalem ...

säkert en strapatsrik resa ...

år 1896 ...

som säkert tog flera månader ...

att genomföra ...

och för att aldrig komma tillbaka ...

till sitt älskade Nås ...


 


går hemåt längs en åkerväg ...

det här lilla huset ...

tycker jag är så sött ...


 


längs E16/rv 66 ...

finns vår gamla hemslöjdsaffär ...

Nickusboa ...


innan jag är hemma igen ...

passerar jag ytterligare ett arkiv ...


 


en väldigt vacker byggnad ...

och väldigt olikt alla andra hus i byn ...










Av Inger - 3 januari 2020 19:17




 


mitt jullovspyssel ...

virkat grytlappar ...

av mina restgarner ...

bra pyssel ...

framför tv:n ...

krävs inte ...

att jag läser beskrivning ...

hela tiden ...


idag har jag klickat iväg ...

beställning ...

på Dahliafröer ...

det ska bli spännande ...

få se om det blir något ...

av det ...

ser min blommande rabatt ...

och en massa ...

fredagsbuketter ...

framför mig ...

Av Inger - 3 januari 2020 13:14


 


en blåsig natt ...

med våra mått mätt ...

så kändes det som storm ...

ramlat och skramlat ...

så jag har haft svårt att sova ...

men en fin förmiddagsrunda ...


längs älven ...

genom Asphagen ...

ingen snö ...

men ett härligt solsken ...

fikabesök av en väninna ...

nu har vi bänkat oss ...

framför Tour de Ski ...



Av Inger - 2 januari 2020 20:47


vardag ...

efter helgerna ...

tråkig toastädning ...

bakat matbröd ...

bytt sängkläder ...

som ni hör ...

börjar jag förbereda arbetslivet igen ...

handlat ...

väldigt, väldigt tomt i kylen ...

vi har varit bra på ...

att äta slut på allt ...

kastat vid återvinningen ...

fixat vid loppisen ...

flyttat hyllor ...

nu börjar det bli bra ...

och det går att plocka upp saker ...

förbereder så sakta ...

sådde ett frö ...

hos min svägerska ...

så nu tror jag hon blev sugen ...

på att dyka upp i sommar ...

med sitt handarbete ...

så fantastiskt fina strumpor ...

av ullgarn ... 


Mattias och barnen ...

kom förbi ...

hade tillbringat em vid stugan ...

spelat spel, grillat korv ...

och åkt skridskor ...

blandspolad is men vattning ...

5 grader varmt idag ...

men lite blåsigt ...

en kvällspromenad ...

men då friskade det i ordentligt ...

över bron ...





Av Inger - 1 januari 2020 12:19


 


nyårspromenad ...

i ett brunt och snöfritt Nås ...

+ 3 grader, ingen vind ...

jag gillar det här ...

även om det är fult ...

med de här öppna åkrarna ...

det är sån kontrast ...

till vackra, gröna, bördiga Nås ...

i juni/juli ...

men alla årstider har sin skönhet ...

jag tycker livet är lätt ...

utan kyla, is och skrapa bilar ...



Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards