Nuärjagmormor

Alla inlägg den 27 februari 2016

Av Inger - 27 februari 2016 13:07


 

har lämnat oss idag ...

84 år gammal ...

och nöjd med livet tror jag ...

efter en vecka ...

där vi väntat på slutet ...

tog vi adjö idag ...


min pappa ...

var yngst i en stor syskonskara ...

jämgammal med många av mina kusiner ...

en människa ...

som aldrig gjorde något väsen av sig ...

ville aldrig vara i blickfånget ...

utom på fotbollsplan ...

hans vänsterfot var fruktad ...

av motståndarna ...

en stor spelare ...

i vår del av Dalarna ...

under 50-talet ...


jag har alltid varit pappas flicka ...

tyvärr fick jag inga syskon ...

till min stora sorg ...

och jag tror ...

att pappa också önskat sig fler barn ...

han höll i pakethållaren ...

när jag lärde mig cykla ...

vi plockade bär ...

åkte och badade ...

och jag satt bak på pappas cykel ...

han vallade skidor ...

och tog tid på mig ...

när jag tävlade ...

vi åkte skidor till Hästa och Vinberget ...

och pappa hade apelsiner ...

i fickan på anoraken ...

vi spelade fotboll jämt ...

han lärde mig skjuta med vristen ...

att passa med bredsidan ...

och att plocka ner utsparkar med insidan ...

jag tror att han var rätt stolt ...

över mitt fotbollsspel ...

vi tittade på tipsextra ...

varje lördag ...

jag kunde namnet på alla arenor ...

och kände till alla engelska lag ...

han älskade skidåkning ...

VM på skidor ...

var höjdpunkten ...

han älskade höra Assar Rönnlund ...

och Lars-Gunnar Björklund kommentera ...

skruvade av ljudet på TV:n ...

och lyssnade på radion ...

för de var bättre kommentatorer ...

vi löste korsord ...

och lyssnade på massor av radioprogram ...

frukostklubben, ring så spelar vi och melodikrysset ...

även om vi inte fixade frågorna om ...

klassisk musik ...

jag minns som igår ...

när vi fick bibliotek i Nås ...

pappa och jag blev de ständiga besökarna ...

han ledde in mig i böckernas värld ...

både han och jag ...

har kopplat bort och av ...

med en bra bok ...

att han inte fick studera ...

när han var ung ...

var väldigt synd ...

hans matematikkunskaper ...

skulle ha fått användas bättre ...



han skapade ett intresse för politik ...

och samhällskunskap ...

hos mig ...

vi diskuterade samhällsfrågor ...

tillsammans med farmor ...

och hans hjärta låg hos sossarna ...

även om han hade åsikter om deras politik ...

många gånger ...

när han lagt idrotten på hyllan ...

blev han engagerad i bingon ...

som kom på 60-talet till Nås ...

där blev han kvar i 40 år ...

att dra in pengar till hans älskade IF ...

blev ett stort intresse ...


när jag träffade Åke ...

tror jag ...

 att han fick sin efterlängtade son ...

den dag han blev morfar ...

var en lyckans dag ...

sina tre barnbarn ...

har han älskat över allt annat ...

han har stolt följt ...

Veronicas och Emmas ...

stora fotbollsprestationer ...

och njutit av att läsa om dem ...

i tidningen ...

att de läst på högskolan ...

och blivit akademiker ...

har han varit stolt över ...

deras lillebror Andreas ...

har varit mammas och pappas ...

guldkant i livet ...

följt med dem till stugan ...

och lärt sig massor av morfar ...

deras diskussioner ...

skulle jag gärna velat höra ...

de senaste åren ...

höll pappa reda på innebandyresultaten ...

Andreas hittade sin sport till slut ...


efter pensioneringen ...

blev hans stora engagemang ännu större ...

ställt upp ...

och hjälpt alla som önskat ...

ett stort hjärta ...

fanns i min pappa ...


tack för allt älskade pappa ...





Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards